Mikor jó egy balatoni hullámálló csónak?

avagy, az ész nélkül műanyaggá másolt fa balatoni csónakok buktatói…

„Jaj, mert balatoni, azért inog.”
„Venni kell jó nagy csónakot!”

FRANCOKAT! 🙂

Azért mert szűk a kiskocsi, nem veszünk mindjárt kamiont!

A műanyag balatoni csónak nem a fa csónak poliészter műgyantás másolata!

Nagy divatja lett a fórumokon és pecás beszélgetésekben annak, hogy a „skandináv” forma a jó.
Jó is az, de azt is látni kell, hogy mit nem tud és mivel jár ez a forma.
Például:
Szélben nagy felületével evezhetetlenné, 12 voltos motorral szélérzékennyé válhat. Súlyosabb, mint hogy könnyen leszállíthassuk a partra, felvihessük akár télire, akár naponta.
Egy adott akksinyi árammal harmadannyi területet bóklászhatunk be, a menetellenállása sokkal nagyobb.
Sokszor van úgy, hogy skandináv helyett bőven elég egy jól megválasztott balatoni forma, sőt olykor a túltolt megoldással, – mint a „skandináv” forma több kárt okozunk, mint hasznot.

Ezt a balatoni csónak témát most körüljárom:

1. A régi fa csónakok nehezebbek voltak, alul jó sok víz szívódott a fa anyagába, azaz súlypontjuk mélyebben volt, az emberek ügyesebbek és kevésbé kényelmesek voltak, valamint nagyobb gond volt villanymotor hiányában a haladás, mint ma.
Így régen a kerekebb, kis haladási ellenállással bíró forma volt a fontos szempont. Ehhez képest egy „laposabb” alsó sík, mely ívvel csatlakozik az oldalához könnyebb csónak esetén is stabilabb verziót eredményez ma.

2. Régen a fenékdeszka azért kellett, mert víz jött be – életszerűen alulról, – ami a cipőt-lábat áztathatta, valamint a deszkázat a palánkokat védte, hogy az ember ne azt tapossa le a bordákról. Ma, – ha elég merev a csónak, – legalul lehet lépni, ettől lejjebb lesz a súlypont, és ha (felül) bejön víz akkor sem magasan lesz, hanem mélyen.

3. Kényelmesen – és nem fülek mellé húzott térdekkel, – lehet majd ülni a csónakban. Valamint, ha felpattan a pecás, -mert mondjuk kapás van, – akkor a talpa mélyen nyomja a csónakot, sokkal stabilabb marad a fenékdeszkás, vagy az „álfenekes” verziónál. Ez utóbbinál egy merülésnél-borulásnál a csónak a hátára akar majd fordulni, mert a levegő felfelé menne, az már csak ilyen.

4 Elöl lehet kövérebb orrformája a csónaknak, a nagyobb erőkaron lévő térfogat szépen átemeli majd a hullámon és a stabilabb alátámasztást is segíti, hátul sem kell felhúzni a végét (ez a felhózás a más hajó utáni könnyebb vontathatóságból maradt hagyomány). Valamint szélesebb is lehet hátul a felfekvés síkjában, így stabilabb és előre-hátra billenésben is jobban alátámasztott a forma. Hátul régen egy szárnyacska-gerinc volt mindössze. Ma lehet markánsabb, végigmenő gerinc, melybe akár pót-súly is építhető mélyre. Egy ilyen hosszú „léc” a víz alatt a hirtelen oldalirányú mozgásokat jól csillapítja-gátolja, ezzel is stabilizálva a csónakot.

Érdekli egy – önnek megfelelő – csónak?
Beszéljünk! Hívjon fel, akár hétvégén is!

(Visszahívom, ha nem tudom felvenni!)
+36-30-944-1275

Scroll to Top