(Javaslom a témához elolvasni a „Motorválasztás” cikket.)
Három dolog számít leginkább. A többi apró finomítás.
-Hányan kell beleférjenek, és milyen üzemmódban? (utazás, horgászás, munka)
-Mekkora motorral fogjuk felszerelni / vagy miféle lesz a meghajtás?
-Mekkora hullámok közé szánjuk?
MIBŐL?
Anyagára nézve a következők a legelterjedtebbek:
Fa csónak annak való, aki a következő tíz évben akarja és bírja gondozni, tisztítani rendszeresen. A bordák és tőkék anyaga keményfa (tölgy és akác elsősorban) a palánkozat fenyő (luc-, borovi-, vörösfenyő). Nemesebb fából (pl. mahagóni) nagyon ritkán készítenek csónakot, bár lehetséges. Kívülről egyesek szokták üvegszálas műgyantával bevonni, ám mivel a fa és a műanyag nem dolgozik együtt nedvesség és hőmérséklet változás hatására, a műanyag és a fa elválik, élettartama rövid (3-6 év).
A kívül-belül beműgyantázott fa vagy OSB-lap, stb. csónakkészítési technika nem ajánlott, mert bármely sérülés, vagy gyártási hiba folytán a fába felszívód víz nehezen szárítható ki belőle, elég egy tűszúrásnyi lyuk, és vége a csónaknak mire észrevesszük a hibát.
Alumínium csónak annak való, aki tudja őrzött helyen tartani (fém-tolvajok keresik), vagy magával hordozza, illetve ha nagyon mostoha, úgymond ipari körülmények közé szánjuk (az alu erősíthető legjobban a várható igénybevételnek megfelelően alá épített koptató-sínekkel, oldalsó extra peremekkel). A legzajosabban úszó csónak. Szegecselt és hegesztett módon készül elsősorban, de van pár peremezett és sajtolt is. A hegesztett, és utána a szegecselt a legkedveltebb.